daveyennickinmexico.reismee.nl

Het wereldwonder van Mexico, dag 20 & 21 (dinsdag en woensdag)

Rond 06.45 gaat de wekker. Vandaag is het dan zover en mogen we eindelijk Chichen Itza gaan bezoeken. Chichen Itza is een oude Maya stad. De mayacultuur was een oude Meso-Amerikaanse beschaving (gebied van midden Mexico tot aan Nicaragua). Waar het vooral om bekend staat is dat het de enige precolumbiaanse beschaving (waarvan wij het bestaan weten) met een volledig ontwikkeld eigen schrift is. Verder valt deze cultuur op door haar diepgaande begrip van wiskunde, kunst, architectuur, astronomie en landbouwtechnieken. De beschaving wordt precolumbiaans genoemd simpelweg omdat de beschaving al bestond en zich al had ontwikkeld vóór de ontdekking van het Amerikaanse continent door Christoffel Columbus in 1492.

We zitten op 5 minuten rijden van de ingang, echt ideaal. We douchen snel, halen een koffie op de hoek en gassen snel door. Met de hete koffie nog in de handen kunnen we pal voor de ingang parkeren. Openingstijd is 08.00 en wij staan als één van de eersten om 07.35 in de rij. Het betekent dat we als één van de eersten de oude stad in kunnen en dat was uiteraard ook de bedoeling. Hierdoor kun je in alle rust het terrein verkennen voordat alle tours vanuit Cancun en Playa rond 11 uur het terrein opkomen. Gisteravond heb ik nog een mooie app gevonden die veel informatie verschaft over de plek en tevens een guided tour van ongeveer 2.5 uur bevat. Allebei een oortje in en in alle rust genieten van alle prachtige gebouwen die het complex te bieden heeft.

Het belangrijkste en meest bekende gebouw is de Kukulkan tempel die pal bij binnenkomst voor je opdoemt. Een gigantische piramide die qua astronomie tot in de perfectie is geplaatst. Bewijs hiervoor is dat precies bij de seizoenswisseling van winter naar lente en van zomer naar herfst door het zonlicht de illusie van een kronkelende slang ontstaat op de flanken van het gebouw. Precies onderaan deze illusie heeft men slangenkoppen gebeeldhouwd wat het geheel nog indrukwekkender maakt. Het toont ook de wiskundige kennis aan die men destijds moet hebben gehad. Daarnaast is het moeilijk te bevatten hoe destijds de gebouwen met de gigantische keien en stenen werden gebouwd zonder hedendaagse apparatuur.

De mayacultuur is ongeveer 2000 voor Christus ontstaan en leeft vandaag nog steeds voort in gemeenschappen in Guatemala en het zuiden van Mexico waar miljoenen mensen nog steeds de mayatalen spreken en de bekende rituele kalender gebruiken. Het meest mysterieuze aan Chichen Itza is dat het de grootst bewaarde stad van de oude Maya's is maar dat er weinig tot niets bekend is over het hoe en waarom van de plek. Daarnaast werd Chichen Itza pas belangrijk in de cultuur in de tiende eeuw na Christus en ondanks het ontwikkelde schrift zijn er maar een drietal slecht onderhouden boeken in de oude stad gevonden. Hetgeen wij weten over de stad is dus voor 100% gebaseerd op aannames en logische gevolgtrekkingen van wetenschappers. Maar eigenlijk weten we er dus heel weinig van waardoor het tot op de dag van vandaag een uiterst mystieke plek blijft. De gedachte is dat de Maya's die in Chichen Itza leefden aan hun eigen succes ten onder zijn gegaan. Door de gigantische welvaart steeg de bevolking snel en door de landbouwtechnieken raakte de landbouwgrond in rap tempo verarmd, dit in combinatie met aanhoudende droogte en de vele oorlogen zorgden ervoor dat de Maya's dit hedendaagse wereldwonder gedwongen waren achter te laten en naar de volgende plek te trekken.

Wat een prachtige plek. We hebben ademloos geluisterd en alles bekeken. Precies na 3 uur rondlopen begeven we ons naar de uitgang, waar we inderdaad om 11 uur de hordes toeristen zien binnenkomen met de dagtours. De gidsen met de welbekende vlaggetjes in de hand gaan voorop. Fantastisch dat we dit in alle rust hebben kunnen doen.

We rijden terug naar het hotel, douchen even alle zweet van ons af en nemen nog een plato de pollo als brunch aan de overkant van het hotel alvorens we de auto in springen naar onze laatste stop: Playa del Carmen.

Een kleine 2,5 uur later zitten we na een relaxte rit in een lekker hotel met een heerlijk zwembad. Het is hier inmiddels woensdagmiddag en we zitten lekker te lezen en te luieren in en om het zwembad. Ook hebben we al onze acrobatische en Dirty-Dancing-moves inmiddels geoefend in het zwembad en aan onze medehotelgasten getoond. Nog één nachtje en dan vliegen we morgenmiddag weer lekker naar huis (als de testen morgen negatief zijn in ieder geval!).

Met het einde van onze reis in zicht komt ook deze blog tot een einde. We hopen dat jullie met veel (lees)plezier met ons hebben meegereisd. Op naar de volgende.

Tot snel allemaal!

Dikke kus

Davey

&

Nick

Margot

Het was weer een feestje om mee te mogen lezen.

Slaap lekker, wees negatief en goede vlucht!