daveyennickinmexico.reismee.nl

Punto Mosquito, zaterdag (dag 18)

Op mijn Mexicaanse verjaardag gaan we voor wat betreft onze reisrituelen vroeg het bed uit. Iets voor 9 uur lopen we het hotel uit met zonnebrand op en een aantal flessen water op de rug. Isla Holbox staat namelijk ook bekend om de gigantische zandbanken die bij eb ontstaan vlak langs de kust. Deze zandbanken lopen vanuit het noorden van het eiland helemaal tot in het oosten, naar Punto Mosquito.

Op de zandbanken kun je veel aangespoeld zeeleven zien. Wanneer je wat geluk hebt zie je zelfs octopussen en inktvissen liggen. Aan het einde van de zandbanken verzamelen zich veel vogels en in de juiste tijd van het jaar kun je er ook Flamingo's spotten. Zoals gezegd zitten wij hier qua klimaat in een super seizoen, veel wild life vertoeft echter elders tijdens dit seizoen.

De wandeling is waanzinnig mooi op zich. De wandeling is anderhalf uur heen en anderhalf uur terug en omdat het ook snel weer vloed wordt is het flink doorstappen. We genieten echt volop van de zachte zon in de ochtend, het feit dat het windstil is en het ongelofelijke bounty-eiland-gevoel dat je hierdoor krijgt. Onderweg zien we niet veel zeeleven, maar we hebben wel het geluk dat we twee gigantische Mantraroggen voorbij zien zwemmen. Die hadden we tot dan alleen in het Dolfinarium gezien. Op de terugweg merkt Davey ook nog scherp een kleine pijlstaartrog op. We kunnen het beestje een minuutje of 5 rustig volgen met z'n tweeën tot hij ineens pijlsnel wegschiet. Indrukwekkend om te zien hoe snel dat ging, van 0 naar 100 in een seconde en dat in het water.

We zijn toch redelijk moe van de lange wandeling en doordat het langzaam vloed werd was de terugweg wat pittiger door het water lopen. We gaan lunchen en even lekker relaxen en een klein uiltje knappen op de kamer. Rond half 4 vinden we toch wel dat we nog even in beweging moeten komen. Vooruit maar weer. We gaan weer op een strandbedje liggen, lekker in de schaduw dit keer. We hebben even wat verkoeling nodig na al dat bakken in het zonnetje. Lekker lezen, verjaardagscocktailtjes drinken en guacamole happen.

Voor ons laatste avondje op Holbox gaan we lekker Italiaans eten. Ravioli met truffels en linguine met zeevruchten, top om de verjaardag en het verblijf op Holbox mee af te toppen. We zijn moe en gaan lekker bed, morgen weer een lange rit richting Chitzen Itza voor de boeg.

Adios!