daveyennickinmexico.reismee.nl

Valladolid, dag 9 (vrijdag)

Vandaag even een kort berichtje van het front. We zijn bijna halverwege onze trip dus het is tijd voor een relaxte dag.

Valladolid is een stad die is gekleurd met een koloniaal verleden. De stad speelde een grote rol in de Maya cultuur maar toen de conquistadores aan wal kwamen heeft men het zwaar gehad in Valladolid. Halverwege de 19de eeuw zijn de inwonersaantallen teruggelopen van meer dan 100.000 naar minder dan 25.000. Veel mensen werden gedood tijdens de kastenoorlog die hier woedde of zijn simpelweg verder het binnenland in gevlucht. Aan de prachtige gebouwen in koloniale stijl afgewisseld met hier en daar een bewaard gebleven huisje van de Maya's is duidelijk te zien welke culturen zich hier hebben vermengd. De verschillende kleuren die de huidige Mexicanen aan de buitenmuren hebben gegeven zorgt voor een idyllische uitstraling.

Vandaag de dag wonen er ongeveer 50.000 mensen in Valladolid. Het geheel is net iets kleiner dan Hoorn. De stad bruist en er gebeurd van alles. Hippe eettentjes, luxe barretjes en simpele lokale vreetschuren wisselen elkaar hier af. Het goed onderhouden parkje middenin het hart van het centrum maakt de stad tot een gezellig geheel tot diep in de avond.

We shoppen wat, eten en drinken lekker en sluiten af met een bolletjes ijs.

Fijn weekend!