daveyennickinmexico.reismee.nl

Vamos a Bacalar, dag 5 (maandag)

Goodmorning zonneschijntjes. Vandaag rijden we naar Bacalar. Een kleine 3 uur van Tulum. Bacalar ligt aan een meer dat het meer van de 7 kleuren blauw wordt genoemd. Dit omdat je door de verschillende dieptes in het meer het gevoel krijgt dat het water iedere paar meter van kleur veranderd. Dat moeten wij natuurlijk zien, we zijn er toch.

We worden vroeg wakker en checken rond 9 uur uit. Tijd voor weer een heerlijk ontbijtje bij DelCielo. De auto is alweer geladen, nog net even de slokdarm kunnen verbranden aan een hete cappuccino en op naar Bacalar! De wegen zijn prima onderhouden. We merken wel echt dat het een snelweg is door een dichtbeboste jungle. Daaraan zie je wel dat je echt dicht op de Evenaar zit, je kunt echt geen meter de bossen inkijken, zo dichtbebost is het hier. Langs de weg staat regelmatig een bordje: pas op voor overstekende jaguars. Geen grap. Langs de weg staat regelmatig iets van een stok met een fles, shirt of deel van een autoband eraan vastgemaakt. We merken op dat hier ingangen zijn gemaakt die gemarkeerd zijn door locals. Waarschijnlijk om op fruit of cocosnoten te jagen.

We hebben een nieuwe taktiek bedacht. We rijden eerst naar Bacalar en gaan daar een beetje rondrijden om te kijken wat de beste plek is om te verblijven. Super goed idee. In Bacalar aangekomen gaan we eerst even lunchen, de motor van Davey draait inmiddels voor 100% op garnalen. Vervolgens beginnen we rond 14 uur aan onze zoektocht. Dit hotel niet, deze niet, deze niet, deze is vol, deze is vol. We rijden een stuk terug de snelweg op omdat langs de weg ook wat eco verblijven zijn te vinden. Die liggen allemaal een kleine 10 minuten rijden in de jungle en de wegen ernaartoe zijn dramatisch. De garnalen zwemmen bijna weer naar buiten zullen we maar zeggen. Onderweg nog een bordje: Don't feed the jaguars. Stond ik net klaar met een lik pindakaas op m'n hand...En die beesten hadden er zoveel zin in. Nouja, de eco resorts worden het ook niet. Terug de stad in. Nog twee opties die op ons lijstje stonden..En je voelt het al aankomen, het wordt de laatste.

Om 18 uur checken we in, doen gemakkelijke kleding aan en gaan weer lekkere taco's happen in het gezellige en sfeervolle centrum. Mexicaans Corona biertje ernaast en de setting is compleet. Moe en voldaan kijken we uit naar morgen, dan gaan we het meer op.

Tot dan!