daveyennickinmexico.reismee.nl

Jetlagged, dag 2

Een jetlag, wat is dat eigenlijk? Korte toelichting: je stijgt om 10.45 op, vliegt 11 uur, komt om 15.45 aan en komt vervolgens om 21 uur in je hotel aan. Probleem is dat jouw biologische klok denkt dat het 5 uur 's nachts is. Met andere woorden je hebt bijna een nachtje doorgehaald zonder te slapen. Je wordt vervolgens midden in de nacht wakker omdat het lichaam denkt dat het tijd is om wakker te worden. Je bent vooral heel wazig en het evenwichtsorgaan voert ook niet meer uit waar het voor is aangeschaft.

Het duurt een paar dagen voordat het ritme van het biologische uurwerk is hersteld. De vraag is dan ook wat doe je de dag na aankomst? Het antwoord: bijzonder weinig. Door ervaring hebben we geleerd dat een zwembad fijn is als je even wilt bijkomen na een lange reis in een warm land. Na het aanschouwen van de herhaling van de gouden race van Thomas Krol is het tijd voor een plons in het rooftop zwembad. Vervolgens factor 50 op die roomwitte beachbodies, zonnebrillen op en met verstand op nul in slaap vallen in de zon.

Nadat we toch nog een energietankje hebben ontdekt (what else is new voor een ADHD'er en een OVB-bommetje) besluiten we dat het een goed idee is om ons te begeven naar een beachclub bij Tulum beach, het strand dat dichtbij Tulum Pueblo ligt. Tulum Pueblo is het stadje waar wij verblijven. Tulum is de laatste jaren uitgegroeid tot een absolute hotspot en het massatoerisme heeft hier z'n intrede gedaan. Dat merken wij duidelijk. Ten eerste moeten we betalen om de club binnen te komen en moeten we 25 euro p.p. uitgegeven om een strandbedje te mogen consumeren. Gelaten ondergaan we het geheel, strandtijgers die we zijn. Drie waterige cocktails en een aantal droge burritos later vragen we om de rekening. De rekening valt 20% hoger uit dan verwacht. De ober probeert de wandelende portemonnees uit leggen dat het hier om belasting gaat, helaas voor hem zijn wij al vaker in Latijns Amerika geweest om te begrijpen dat "propina" optionele fooi betekent. Dat betekent dus géén fooi, jammer joh.

We besluiten de dag in een fantastisch Italiaans restaurant dat ergens verstopt ligt in een achterbuurt. Een heerlijke pizza en pasta pesto later sluiten we de dag af en vallen als een blok in slaap. Die biologische tikker is alweer wat scherper afgesteld.

Bis morgen!